Praktijkvoorbeelden

Goed om te lezen en te weten. Op deze pagina vindt u voorbeelden uit de dagelijkse praktijk. Deze voorbeelden kunnen u helpen om meer inzicht te krijgen in uw eigen situatie.

Kosten internet op mobiele telefoon

U heeft een mobiele telefoon met een abonnement waarmee u maandelijks voor € 30,- kunt bellen en sms-berichten kunt versturen. Wanneer u de factuur van de afgelopen maand ontvangt, schrikt u van het bedrag. Meestal blijft u netjes binnen uw bundel, maar nu moet u € 500,- bijbetalen. Op de factuur ziet u dat er extra kosten in rekening zijn gebracht voor het gebruik van mobiel internet. U weet zeker dat u hiervoor geen overeenkomst heeft gesloten. U meldt uw provider dat u de rekening niet wilt betalen. Staat u hiermee in uw recht?

Antwoord

Op 20 april 2011 heeft de rechtbank in Rotterdam zich uitgesproken over een vergelijkbare kwestie. Volgens de uitspraak van deze rechtbank zijn er gevallen waarin u de extra kosten voor mobiel internet niet hoeft te betalen aan uw provider. Voorwaarde is wel dat u op geen enkele wijze een overeenkomst met de provider bent aangegaan voor het gebruik van mobiel internet.

In dit specifieke geval kon de provider niet bewijzen dat er een overeenkomst was voor het gebruik van mobiel internet. Daarnaast verwees de provider naar algemene voorwaarden die later waren geformuleerd dan de datum waarop de overeenkomst met deze specifieke klant was gesloten. Ook heeft de provider de klant niet geïnformeerd over de specifieke artikelen in de algemene voorwaarden. En, als de mobiele telefoon  buiten het bereik van het draadloze thuisnetwerk was, werd er automatisch overgeschakeld op het netwerk van de provider, zonder dat hiervoor toestemming was gevraagd. Dit  laatste punt woog zwaar voor de rechtbank. In deze zaak werd de klant dan ook in het gelijk gesteld en hoefde hij de kosten voor het gebruik van mobiel internet niet te betalen.

Als de provider de klant wel had geïnformeerd over de specifieke artikelen in de algemene voorwaarden en het bestaan van een overeenkomst wel had kunnen aantonen? Dan had deze uitspraak waarschijnlijk anders uitgepakt.

Heeft u geen overeenkomst voor het gebruik van mobiel internet gesloten, dan staat u in dit geval in uw recht. U hoeft de extra kosten niet te betalen.

Terug naar praktijkvoorbeelden Consument & WonenTerug naar alle praktijkvoorbeelden
^ Naar boven