Praktijkvoorbeelden

Goed om te lezen en te weten. Op deze pagina vindt u voorbeelden uit de dagelijkse praktijk. Deze voorbeelden kunnen u helpen om meer inzicht te krijgen in uw eigen situatie.

Ik ben opgelicht via het internet. Wat kan ik doen?

​Bent u opgelicht via internet of hebt u een vermoeden van oplichting? Hieronder leest u wat u kunt doen.

Antwoord

1. Neem contact op met de webshop/verkoper
Stuur binnen 2 maanden na ontdekking van het probleem een aangetekende brief naar de webshop/verkoper waarin u verzoekt het betreffende product alsnog binnen 14 dagen te leveren. Hierna hebt u twee jaar om een oplossing van de webshop/verkoper te eisen. Daarna kan het niet meer. De tijd gaat in op het moment dat de webshop/verkoper uw klacht ontvangt.

2. Doe aangifte bij de politie
Aangifte doen is erg belangrijk voor het vervolg. Voor oplichting via internet heeft de politie een speciaal meldpunt opgericht: het Landelijke Meldpunt Internetoplichting. Hier vindt u meer informatie en kunt u ook digitaal aangifte doen.

3. Meld uw oplichting bij de Fraudehelpdesk
U kunt ook een melding doen bij de Fraudehelpdesk. Zij kunnen u naar de juiste instantie verwijzen.

4. Mogelijk kunt u ook een klacht indienen
Indien de webshop bij een branchevereniging is aangesloten, kunt u daar uw klacht indienen. U kunt hierbij denken aan Thuiswinkel Waarborg of Stichting Webshop Keurmerk In de algemene voorwaarden van de webshop/verkoper leest u hier meestal meer over. Ben wel bewust van het feit dat webshops die klanten oplichten, meestal niet bij een brancheorganisatie aangesloten zijn. Indien u iets gekocht hebt via Marktplaats, kunt u daar een klacht indienen.

Levert dit niet het gewenste resultaat op, dan kunt u de klacht voorleggen aan de Geschillencommissie of de rechter. Als er geen geschillencommissie is, kunt u zich (alleen) tot de rechter wenden.

De kans bestaat dat u uw geld niet terug krijgt
Het blijkt helaas lastig oplichters op te sporen en deze te vervolgen. Ze gebruiken vaak valse gegevens en er wordt niet gereageerd op berichten en waarschuwingen. Dus ook al heeft u een aangetekende brief gestuurd en aangifte gedaan, de kans bestaat dat u uw geld niet terugziet.

Wilt u juridische hulp?
Komt u er met de webshop/verkoper zelf niet uit en wilt u hulp? Klik dan hier.

 
 
Terug naar praktijkvoorbeelden Consument & WonenTerug naar alle praktijkvoorbeelden
^ Naar boven