Praktijkvoorbeelden

Goed om te lezen en te weten. Op deze pagina vindt u voorbeelden uit de dagelijkse praktijk. Deze voorbeelden kunnen u helpen om meer inzicht te krijgen in uw eigen situatie.

Kopen via internet: uw rechten bij ‘Koop op afstand’

Steeds vaker doen consumenten aan online aankopen. Dit noemen we 'koop op afstand'. Denk aan een koop via internet, een catalogus of via de telefoon. Bij een koop op afstand heb je als consument meer rechten dan bij een normale koop in de winkel. Dit geld overigens bij de aanschaf van een product maar ook van een dienst!

Antwoord

Binnen 30 dagen moet het product worden geleverd
Je mag een product zonder opgave van redenen terug sturen of een dienst annuleren. Dat moet binnen de bedenktijd die hiervoor geldt. De bedenktijd is 14 dagen na aankoop van het product of bestelling van de dienst en gaat lopen op de dag na aankoop of bestelling. De verkoper moet hiervan melding maken. Doet hij dit niet dan geldt een bedenktijd van 12 maanden. Dit mag natuurlijk alleen als je het product niet hebt gebruikt. Bekijken mag je het product wel, uit de verpakking halen ook. Verzegelde producten moeten verzegeld blijven.

Retour zenden of annuleren mag niet altijd
Als je bijvoorbeeld een reis of hotel boekt of een bederfelijk product koopt kan dit niet.

Als je het product retour stuurt moet de verkoper binnen 14 dagen het betaalde bedrag terug storten
Je hoeft nooit meer dan 50% van het aankoopbedrag te voldoen, maar daar houden veel verkopers zich niet aan. Veel bedrijven vragen je om alles te betalen, voordat het product wordt toegezonden of de dienst wordt geleverd. Als je dit niet doet loop je het risico dat er niet wordt geleverd.

Kijk voor meer geldende regels op de site van de Consumentenbond: http://www.consumentenbond.nl/juridisch-advies/juridische-hulp/nieuwe-regels-consumentenrechten/nieuwe-regels-consumentenrechten/

 

 
Terug naar praktijkvoorbeelden Consument & WonenTerug naar alle praktijkvoorbeelden
^ Naar boven