Praktijkvoorbeelden

Goed om te lezen en te weten. Op deze pagina vindt u voorbeelden uit de dagelijkse praktijk. Deze voorbeelden kunnen u helpen om meer inzicht te krijgen in uw eigen situatie.

Verkeerde levering via internet

U koopt via internet een onderdeel voor uw laptop van € 40. In eerste instantie wordt een verkeerd onderdeel geleverd, door een administratieve fout van het internetbedrijf. U retourneert dit onderdeel en het bedrijf meldt vervolgens dat het onderdeel nu € 80 kost in plaats van € 40. Wat zijn uw rechten?

Antwoord

In principe moet het internetbedrijf het onderdeel leveren voor de in eerste instantie afgesproken prijs, dus voor € 40. U verzoekt het internetbedrijf om de overeenkomst na te komen voor het afgesproken bedrag van € 40. Gaat het bedrijf daar niet in mee? Dan kunt u het bedrijf ‘in gebreke stellen’. Dit doet u door een ingebrekestelling naar het bedrijf te sturen. Met een ingebrekestelling geeft u het bedrijf een laatste kans om de overeenkomst alsnog na te komen. Zie onder Brieven en Documenten voor voorbeeldbrieven. De meeste bedrijven zullen op basis hiervan de levering alsnog juist verzorgen. Gebeurt dat niet? Dan kunt u verdere juridische stappen overwegen. Zo kunt u nagaan of het internetbedrijf is aangesloten bij een keurmerk. Verschillende keurmerken zijn aangesloten bij een geschillencommissie waar u voor een relatief laag bedrag een uitspraak in uw geschil kunt krijgen.

Terug naar praktijkvoorbeelden Consument & WonenTerug naar alle praktijkvoorbeelden
^ Naar boven