Praktijkvoorbeelden

Goed om te lezen en te weten. Op deze pagina vindt u voorbeelden uit de dagelijkse praktijk. Deze voorbeelden kunnen u helpen om meer inzicht te krijgen in uw eigen situatie.

Aankoop van een gebruikte auto

U koopt een tweedehands auto uit 2006 bij een professionele autodealer. Voordat u de auto koopt, maakt u een proefrit. U laat de auto niet keuren. Na de koop vertoont de auto al snel gebreken en moet de brandstofpomp vervangen worden. De kosten hiervan zijn ongeveer € 3.000,-. U vindt dat de verkoper deze kosten moet betalen. Kunt u deze kosten verhalen op de verkoper?

Antwoord

In de wet is bepaald dat het geleverde product bij een koop moet voldoen aan de overeenkomst. Een auto voldoet hier niet aan als hij niet die eigenschappen bezit die u van deze auto in alle redelijkheid mag verwachten. Dit heet: ‘non-conformiteit’. Wat u mag verwachten, is niet altijd even gemakkelijk te bepalen. Dit hangt namelijk van verschillende zaken af. Denk hierbij aan de leeftijd van de auto, de kilometerstand, de koopprijs en de garantie.

Wat betekent dat nu voor u? U kocht uw tweedehands auto van een professionele autodealer. Als het gebrek zich binnen zes maanden ná de aankoop van de auto voordoet, dan is het waarschijnlijk dat het gebrek al bij de aankoop van de auto aanwezig was. De reparatie valt dan onder de wettelijke garantiebepaling. U moet aantonen dat er sprake is van een gebrek. Gaat het om normale slijtageverschijnselen dan geldt deze wettelijke garantiebepaling niet. Dit is bij uw auto helaas het geval. Na de koop heeft u nog 5.000 kilometer probleemloos met de auto gereden. Door de leeftijd van de auto en de kilometerstand valt vervangen van een brandstofpomp onder gewone slijtage. Een brandstofpomp kan nu eenmaal kapot gaan bij een bepaalde kilometerstand. U kunt geen beroep doen op ‘non-conformiteit’ en u moet de reparatiekosten zelf betalen.

Terug naar praktijkvoorbeelden Consument & WonenTerug naar alle praktijkvoorbeelden
^ Naar boven